Branden

Foto: FVL

School geëvacueerd na oververhitting verwarmingsketel

In Koekelare werden maandagvoormiddag 126 kinderen van de Vrije Basisschool de Negensprong geëvacueerd nadat een juf had opgemerkt dat er rook uit de kelder opsteeg. De evacuatie verliep vrij vlot en omwille van de koude werd besloten om de sleutel van de kerk te halen en de leerlingen naar de kerk te laten gaan die vlakbij is gelegen. Paniek was […]

Foto: NDZ

Wagen vat vuur in Heule en brandt volledig uit

Een autobrand heeft vrijdagavond even voor opschudding gezorgd langs de Guido Gezellelaan in Heule. De bestuurder van een kleine Mazda, die kort voor 18u vanuit een private weg aan de achterzijde van campus Heule van scholengroep Athena richting de Guido Gezellelaan wou rijden, merkte na slechts enkele honderden meter vlammen op onder de motorkap. De man, een Spanjaard die in […]

Foto Mandelnieuws

Man sterft bij zware brand in rijwoning te Roeselare

In de Kleine Bruanestraat in Roeselare is in de nacht van vrijdag op zaterdag een 35-jarige man om het leven gekomen tijdens een zware brand in zijn rijwoning. De brand ontstond omstreeks 4.20 uur in de keuken. Het slachtoffer werd door de hulpdiensten levenloos teruggevonden ter hoogte van de voordeur. Het was een buurvrouw die  een plof hoorde bij haar buurman […]

Foto FVL

Vier gewonden bij brand in reisbureau Suffis te Poperinge

Een korte maar hevige brand  bij autocarbedrijf Suffis gelegen in de Frankrijklaan te Poperinge heeft woensdagavond omstreeks 19.30 uur ervoor gezorgd dat vier medewerkers van het autocarbedrijf dienden overgebracht te worden naar het ziekenhuis.  De brand ontstond in één van de kamers op de bovenverdieping van het bedrijf. De Poperingse brandweer was snel ter plaatse en kon het vuur snel bedwingen.  “Bij aankomst van […]

Foto: NDZ

Brandje aan elektrische bedrading snel geblust, schade beperkt in Lendelede

Deze voormiddag rukten brandweerlui uit de posten Kuurne, Harelbeke en Lendelede uit naar een rijwoning langs de Meikapelstraat in Lendelede. Daar was brand ontstaan aan elektrische bedrading die ingewerkt is in een holte boven het raam aan de voorgevel. Het brandje ontstond omstreeks halfelf. “Ik was al bezig met de voorbereidingen voor het middagmaal toen ik plots een lawaai hoorde, […]

Foto: FVL

Brand in konijnenhok te Wervik, konijnen in veiligheid gebracht

Op Kerstdag omstreeks 22.49 u werd Brandweer Westhoek opgeroepen voor een brand in een konijnenhok die tegen een woning stond in de Vossaardestraat te Wervik. De brand is ontstaan door een slecht afsluitende roetschuif in de schoorsteen van de woning. Daardoor is het stro in het konijnenhok tot ontbranding gekomen. Tientallen konijnen werden naar een veilig onderkomen gebracht. De schade […]

Foto: FVL

Kortsluiting ventilatiesysteem veroorzaakt brand in woning

Zondagvoormiddag werd Brandweer Westhoek opgeroepen voor een woningbrand in de St.-Andriesstraat te Woumen, deelgemeente van Diksmuide. Door een kortsluiting in het verluchtingssysteem had de dakisolatie en een deel van de dakconstructie vuur gevat. De brandweer kon voorkomen dat het vuur zich verder verspreidde en moest hiervoor een deel van de dakisolatie verwijderen.

Foto NDZ

Brand verwoest alleenstaande woning te Tiegem, bewoonster kan ontkomen

In de Bergstraat in Tiegem (Anzegem) is tijdens de nacht van zaterdag op zondag een alleenstaande woning in vlammen opgegaan.  De kranige bewoonster (75) werd gelukkig net op tijd wakker en kon aan de vlammenzee ontsnappen. De vrouw werd even opgevangen bij de buren en werd daarna uit voorzorg naar het ziekenhuis overgebracht. Het vuur in de vrijstaande woning op […]

Foto NDZ

Rookontwikkeling na brand in schoorsteenkanaal, rookmelder voorkomt erger

Zaterdagavond rukte de brandweer uit naar slagerij-traiteur De Loof langs de Menenstraat in Wevelgem. Toen de slager tegen sluitingstijd nog bezig was met het bedienen van klanten, stapte plots nog een klant binnen, die hem wees op een alarm die afging.  Dat alarm bleek afkomstig van één van de rookmelders.  “Toen we zowel op zolder als in de kelder rookontwikkeling […]

Foto NDZ

Rookontwikkeling op bovenverdieping van villa, rookmelder voorkomt erger

Maandagavond rukte de brandweer uit naar een villa langs de Klein Ronsestraat in de Zwevegemse deelgemeente Otegem.  Een rookmelder op de bovenverdieping van de woning was kort voordien afgegaan en alarmeerde de bewoners, die meteen de brandweer verwittigden. Toen die aankwam, stond de hele bovenverdieping onder de rook.  Na enig zoekwerk werd de oorzaak van de rookontwikkeling gevonden: aan een […]

Foto NDZ

Caravan, minibus en wagen gaan in de vlammen op in Lauwe op terrein van depannagedienst

Vrijdagavond zijn op de terreinen van depannagedienst Coeman langs de Prins Regentstraat in Lauwe onder meer een caravan, een minibus en een wagen in vlammen opgegaan. Buurtbewoners merkten vrijdagavond rond halftien metershoge vlammen op aan de achterzijde van het terrein en sloegen meteen alarm bij de hulpdiensten. Die waren snel ter plaatse en kregen het vuur snel onder controle, maar […]

Foto FVL

Silobrand bij Deceuninck in Diksmuide

Vrijdagmorgen even na zes uur ontstond een smeulbrand in een van de silo’s die PVC-korrels bevatte van het bedrijf Deceuninck Compound gelegen in de Cardijnlaan te Diksmuide.   “Bij aankomst troffen we een smeulbrand aan”, vertelt Kristof Louagie, woordvoerder van de brandweerzone Westhoek, “Omdat bij de verbranding van dergelijke korrels mogelijks bijtende stoffen vrijkomen, werd een Adviseur Gevaarlijke Stoffen ter plaatse gevraagd.  Na […]